Forudsigelser er markedsføring

Økonomer, markedsstrateger, analytikere og lignende lider af en evne til at lave store, ofte fede – og mest vigtigt, forkerte – udtalelser om, hvad der kommer til at ske. Dette har en skadelig indflydelse på investorer, der tillader dette gætværk at infiltrere deres tankegang, aldrig for det bedre.

Der er et forudsigelseskompleks, og det er ødelæggende for alt, der er godt og sandt. Det sande symbiotiske forhold mellem medierne og finansverdenen driver en ubøjelig parade af pengetabende fjolleri: Fjernsynet (kanaler som CNBC) og radioen har 24 timer, som de skal fylde ud, og dette gør de ofte med tomhovedet nonsens.

Den anden partner i denne gensidige gunstige gesjæft er finansindustrien. Forudsigelser er i bund og grund en del af markedsføringen. Der er to principielle tilgange til mediernes endeløse efterspørgsel efter ubegrundede gæt om fremtiden. Lad os kalde dem a) mainstream og b) afviger.

Mainstreamstrategien er meget simpel: Tag gennemsnittet af den årlige ændring hos hvilket som helst emne og læg det til det næste år. Voila! Der har du en mainstream forudsigelse. Hvis du taler om aktier, så forudsig en 8-10% stigning i C20 eller S&P 500. Du kan gøre det samme med BNP, arbejdsløshed, råvarepriser, obligationer, inflation. Hvis du har lyst, så skru en smule op og ned for tallene for at separere din forudsigelse fra resten af flokken – bare for at gøre det mere interessant. Som Lord Keynes sagde, så er det ”bedre at fejle konventionelt end at få succes ukonventionelt.”

Et perfekt eksempel er det nylige fald i oliepriserne. Efter analytikerne fuldstændig har misset et 50% fald i 2014, så falder de nærmest over sig selv for at forudsige 40, 30, 20 dollars pr. tønde i 2015. Da deres gætværk fuldstændig missede nok den største energihistorie i flere årtier, hvorfor skulle nogen af os så lytte til deres gætværk nu?

Så er der afvigertilgangen, hvor der bliver lavet en vildt uortodoks forudsigelse. Analytikeren forudsiger en hyperinflation, en 500% stigning i guldpriserne eller et kollaps i statens balance.

Når tiden nu en heldig gang kommer, så bliver analytikeren fejret som en rockstjerne. Disse er industriens skadelige overlevere. De forstår at spille på den menneskelige psyke med stor fordel.

Der er en skavank i den menneskelige hjerne, der efterspørger endnu flere (dårlige) forudsigelser. Den evolutionære tilbøjelighed, som mennesker lider af, er ønsket om meget konkrete forudsigelser fra selvsikre ledere.

Undersøgelser har vist, at der er en høj korrelation mellem en forudsigers selvsikkerhed og troværdighed. Uheldigvis er der en invers korrelation med nøjagtighed, som studier lavet af Dunning & Kruger har vist. Det samme gælder specificitet. Studier viser, at jo mere præcis og konkret en forudsigelse er, des mere vil den blive troet på, og des mindre sandsynlig er den for at være korrekt. Disse (samt andre) faktorer sætter lytterne op til at finde mest troværdighed i de mennesker, der er mindst sandsynlige i at have ret.

Hvad bør man så som investor gøre i stedet for at rette opmærksom mod disse ikke-understøttede, ofte forkerte, forudsigelser? Jeg anbefaler tre simple ting:

1)   Have en veludtænkt finansiel plan, der ikke er afhængig af gætværk om fremtiden.
2)   Have en bred asset allocation model, der mest ligger i passive indeks. Rebalancér én gang om året.
3)   Reducer den ubrugelige, distraherende støj i din mediediæt.

Glem aldrig denne simple regel: Forudsigelser er markedsføring.

Hvad synes du? Smid en kommentar her. Det skader ikke!